VANLIGA FRÅGOR FÖR DIG SOM COOP-MEDLEM

Har du några frågor? Här hittar du en lista över de vanligaste frågorna vi får. Om du har en fråga som inte besvaras nedan, kontakta oss gärna på info@hotellpremien.se så hjälper vi dig.

I dagsläget så kan du byta datum för din hotellvistelse kostnadsfritt upp till 2 gånger när ni bokat med Hotellpremien. Vi erbjuder er att flytta datum på er vistelse utan extra avgift upp till 2 gånger. Om det är en prisskillnad mellan datumen så kommer ni att debiteras för detta. Läs mer om kostnadsfri ombokning under våra villkor här

Vid eventuell avbokning ber vi er att skicka in ett läkarintyg till info@hotellpremien.se tillsammans med ert bokningsnummer så kommer vårt Hotellpremien team höra av sig till er inom kort.

 

OM HOTELLPREMIEN

Med ditt Coop-kort kan du bo billigare på över 720 tre- och fyrstjärniga hotell på 230 orter (vid bokning av minst 2 nätter). Hotellpremien är en exklusiv bokningstjänst bara för dig som är Coop-medlem. Vi på Hotellpremien förhandlar fram exklusiva medlemspriser på hotell med garanterat lägsta pris. 

HOTELLERBJUDANDET INKLUDERAR OM INTE ANNAT ANGES

  • En till fem övernattningar för två personer som delar rum.
  • Frukost varje morgon för båda gästerna.
  • Ett barn under 2 år tillåtet i föräldrarnas säng. 
  • Ett flertal rumstyper; dubbelrum, superior dubbelrum, 3- och 4-bäddsrum för familjer samt enkelrum för de som reser ensam.
  • Alla hotell motsvarar 3-, 4- eller 5 stjärnig standard.

Det enda som behövs för att ta del av Hotellpremien är Coop-kortet. En miljon medlemmar har redan bokat - och det finns gott om plats för dig också! 

VALIDERING AV MEDLEMSKAP

Hotellpremien är en exklusiv bokningstjänst bara för dig som är Coop-medlem. Vi på Hotellpremien förhandlar fram exklusiva medlemspriser på hotell med garanterat lägsta pris. För att ta del av erbjudanden samt se utbudet av hotell och paketresor måste du logga in och validera ditt Coop-medlemskap innan du bokar hotell. Läs mer här

BOKNING

Vart hittar jag mitt medlemsnummer?

Ditt 7-siffriga ID-nummer hittar du på vänster kortsida på ditt Coop MedMera-kort, eller på baksidan av ditt Coop Mastercard-kort.

Hur bokar jag?

Använd sökrutan på förstasida:

  1. Välj din önskad destination, datum, hur många nätter du vill boka och antal personer som kommer att närvara.
  2. Klicka sen på sök. Där dyker alla hotell som har tillgängliga rum som matchar dina önskemål upp. Du kan även välja att filtrera din sökning. Detta gör du på vänster sida genom att kryssa i dina önskemål. (En karta finner du högst upp till vänster när du genomfört din sökning. Denna kan du använda för att hitta det läge som passar dig och dina önskemål bäst). 
  3. När du lagt till din bokning i varukorgen klickar du på korgen högst upp till höger. Där finner du all information gällande din bokning. 
  4. Följ stegen och fyll i ID-numret som står på vänster kortsida på ditt Coop medlemskort, eller på baksidan av ditt Coop Mastercard-kort. Det är detta som är medlemsnumret. När du slutfört alla steg och genomfört betalningen skickas en bekräftelse till den mailadress du angivit.

Hur sker betalningen?

För att genomföra din betalning använder du dig av ditt Visa, Mastercard eller Swish. Du betalar en bokningsavgift under bokningsprocessen (ca 13% av det totala priset) och resterande belopp betalar du på hotellet.

Hjälp - kan inte betala

För att kunna genomföra ett onlineköp måste du ha ett Bank ID, kortläsare eller öppna upp ditt betalkort för internetköp. Hur man öppnar upp för internetköp beror på vilken bank du har. Här kan du läsa mer om de olika bankerna: 

Oftast är det samma process hos de olika bankerna hur man öppnar upp för internetköp. Kom ihåg att kontakta din bank om hur just den fungerar. Nedan är bara exempel på hur en del av bankerna har valt att göra det. 

Hur öppnar man kortet för internetköp?

Öppna ditt kort via Internetbanken

  1. Logga in i Internetbanken.
  2. Klicka på kortet du vill öppna och gå till rubriken " Internetköp " och "ändra".
  3. Klicka på bekräfta.
  4. Ditt kort är nu öppet för onlineköp i 60 minuter.

Är det möjligt att boka flera hotellvistelser vid en och samma bokning?

Ja, klicka på "Boka ytterligare hotellvistelse" i varukorgen, du kommer då tillbaka till startsidan där du kan välja nya erbjudanden. OBS! Varukorgen kommer att hålla dina valda vistelser i 15 minuter. Notera att varukorgen ej reserverar rummen. Alla vistelser som bokas samtidigt måste vara i samma valuta. Om du vill beställa vistelser i olika valutor, måste du utföra separata köp.

Kan jag använda mitt Coop-kort för att boka en vistelse åt någon annan?

Det går bra att boka för andra personer som är medlemmar i Coop MedMera. Vill du ge bort en resa kan du göra detta genom att köpa ett presentkort. Detta kan du göra via vår hemsida högst upp till höger under de tre strecken.

Hur nära ankomstdagen kan jag göra min bokning?

Bokningar via Hotellpremiens webbsida måste göras minst ett dygn innan incheckning. Vill du göra en bokning med ankomst samma dag behöver denna göras via vår kundtjänst. Ring oss då på 08-403 088 23.

Kan man boka ett familjerum för tre vuxna?

De flesta hotellen tillåter att man bor tre vuxna på deras familjerum men eftersom reglerna kan variera från hotell till hotell rekommenderar vi att man kontaktar hotellet direkt och frågar om det är okej innan man genomför bokningen.

Hur går man tillväga för att boka ett husdjursvänligt rum eller ett handikappanpassat rum?

För att boka ett husdjursvänligt rum eller ett handikappanpassat rum måste du börja med att ringa till hotellet och fråga om de har tillgängliga rum som möter dina krav. Om hotellet har lediga rum kan du ringa in till oss på 08-403 088 23 så gör vi bokningen åt dig.

Kan man boka parkering på hotellen via er?

Vi har tyvärr inte översikt över vilka hotell som erbjuder parkering eller inte. Alla frågor angående parkering måste tas direkt via hotellet.

Hur många nätter måste man boka för att ta del av eran rabatt?

Vi har avtal för 2–5 nätter på de flesta hotellen vi samarbetar med men på vissa hotell går det bra att boka ett rum för endast en natt.

OMBOKNINGAR/AVBOKNINGAR

Kan jag ändra datum på min hotellvistelse?

Om du vill ändra resedatum efter att du gjort din bokning vänligen ring eller maila kundservice. Du kan ändra datum upp till två gånger på samma hotell om det görs minst 2 dagar före ankomstdagen. Om ombokning görs mer än tre gånger räknas det som en ny bokning och en ny bokningsavgift debiteras (cirka 13 % av det totala priset). Är priset på din nya bokning högre behöver du betala mellanskillnaden. Är priset på din nya bokning lägre behåller vi mellanskillnaden. Observera att en ny bokningsavgift tillkommer om ni vill ändra hotell. Observera att vissa hotell inte erbjuder ändring av datum och du kommer att se deras avbokningsregler vid bokningstillfället. Nedan kan du se exempel på hotell som inte erbjuder gratis datumändringar:

Om du vill ändra resedatum eller boendeleverantör efter att du gjort din bokning vänligen kontakta oss på info@hotellpremien.se. Alla ombokningar är vid mån av tillgänglighet. Om du blivit tvungen att avboka din vistelse i följd av att hotellet inte längre kan ta emot din bokning på grund av att de behövt stänga ner återbetalar vi din bokningsavgift i form av en rabattkod som motsvarar din deposition. Du kan då boka ett hotell vid senare tillfälle om du så önskar. 

Hur gör jag en avbokning?

Avbokningar måste ske minst 48h innan ankomst och görs online på www.hotellpremien.se under 'Mina Bokningar' eller genom att mejla oss på info@hotellpremien.se. Om ditt ärende är brådskande kan du även kontakta vår kundtjänst via telefon genom att ringa 08-403 088 23. En avbokningsbekräftelse skickas efter genomförd avbokning.

Vad gäller vid en avbokning?

Vid avbokning återbetalas inte bokningsavgiften. Du förlorar dock inte dina samlade poäng. Om en avbokning görs mindre än två dagar innan ankomstdag eller om man uteblir har hotellet rätt att debitera kostnaden för en natt. Läs mer under våra villkor här

Får jag tillbaka min bokningsavgift om jag avbokar min vistelse?

Vi återbetalar endast bokningsavgiften på 13% om du blivit akut sjuk och skickar in ett läkarintyg till oss. Utöver detta återbetalar vi aldrig bokningsavgiften vid avbokningar. Om hotellet behöver stängas ner pga Covid-19 och du tvingas avboka din vistelse, återbetalar vi dig bokningsavgiften med ett presentkort/rabattkod som är giltig i 6 månader. 

Vad gäller vid en ombokning?

Vi erbjuder kostnadsfria ombokningar upp till 2 gånger på samma hotell. Vid en ombokning appliceras den avgift du betalat vid bokningstillfället på din nya bokning och du behåller med andra ord den summa du betalat in om du bokar på samma hotell. Är priset på din nya bokning högre behöver du betala mellanskillnaden. Är priset på din nya bokning lägre behåller vi mellanskillnaden. Observera att om ni vill byta hotell så räknas det som en ny bokning. 

Hur gör jag om jag måste avboka/omboka under en helg?

Våra öppettider är måndag till fredag kl. 09:30-18:00. Om du behöver avboka mindre än två dagar före din ankomst, saknar internet och/eller vårt kontor är stängt, vänligen kontakta hotellet direkt. Ändringar måste även göras hos oss, ta därför alltid kontakt med oss så fort vår bokningslinje öppnar. Alla kunder har rätt att avboka sin hotellvistelse upp till 48 timmar innan incheckning utan extra kostnad och då går man endast till miste av bokningsavgiften på 13% man betalade när man gjorde bokningen.

BETALNING

Hur betalar jag för min bokning?

Du kan betala med ditt VISA, Mastercard eller Swish. Du betalar en bokningsavgift under bokningsprocessen (ca 13% av det totala priset) och resterande belopp betalas på hotellet.

Öppna för internetköp i din mobilbank?

Om det inte fungerar att betala din bokning, kontrollera att du öppnat ditt kort för internetköp. Det gör du enkelt via din bank-app. Kontakta din bank om hur man gör det för just din bank. 

Kan jag betala med mitt Coop-kort?

Nej, det är tyvärr inte möjligt att betala med Coop-kortet om det inte är ett Coop MasterCard kort. VISA och MasterCard är de kort som kan användas vid bokning.

Ger Hotellpremien poäng?

Ja, du får 500 poäng för varje bokning.

Hur vet jag att betalningen via www.hotellpremien.se är säker?

Betalningar sker igenom en säker betalningshanterare (Realex) för att garantera att strikta säkerhetsåtgärder används för att skydda er information. Mer information finner du nedan. 

Betala med presentkort?

Hotellpremiens presentkort kan endast användas som betalningsmetod online vid bokningstillfället eller via vår kundtjänst vid bokning genom telefon. Man kan inte betala sin vistelse med presentkort direkt på hotellet.

Använd ditt presentkort: Om presentkortets värde är större än summan du ska betala vid bokningstillfället kommer du att debiteras för hela vistelsens kostnad vid bokning. Om presentkortets värde är mindre än summan du ska betala vid bokningstillfället kommer du endast att debiteras för bokningsavgiften och resterande betalas på hotellet. Återstående värde på ett presentkort finns kvar på kortet tills giltighetstiden har utgått och du kan använda presentkortet vid ett senare tillfälle.

SÄKERHET

Hur skyddas kunders information och hur betalar jag?

Digibreaks system är ett av de globalt mest övervakade, certifierade och ogenomträngliga systemen. Digibreaks har nivå 1 PCI-certifiering, vilket bedöms och tilldelas av en oberoende utomstående part. Digibreaks lagrar inte någon kreditkortsinformation i sitt system. Betalningar sker via kort och igenom en säker betalningshanterare (Realex) för att garantera att strikta säkerhetsåtgärder används för att skydda er information. Detta och mer kan du läsa under ”Villkor Hotellpremien Norden” längst ner på vår hemsida.

Vilken typ av information kommer vi att lagra?

Digibreaks kommer inte lagra kreditkortsuppgifter i deras system. Men för att kunna ge dig service och hjälpa dig med din bokning kommer vi att lagra viktig information angående bokningar (namn, adress, e-postadress, etc.) under en period på 12 månader från ankomstdatum. Vänligen notera att alla personuppgifter krypteras för att skydda dig.

ERBJUDANDEN

Vad innebär erbjudanden med Hotellpremien?

Med ditt Coop-kort får du boka hotellvistelser till rabatterade priser. Erbjudandet gäller i mån av tillgång.

Vad behövs för att ta del av Hotellpremiens erbjudanden?

Du behöver endast ha ett giltigt Coop-kort för att kunna boka en vistelse via Hotellpremien. Kom ihåg att du måste ta med dig kortet till hotellet eftersom hotellet har rätt att debitera sitt ordinarie pris om det inte visas upp på efterfrågan. Du kan välja bland 750 hotell i Sverige, Norge och Danmark, får 500 poäng för varje bokning, och kan boka vistelser hur många gånger du vill.

HOTELLINFORMATION

Vad är det för typ av hotell som erbjuds?

Vi samarbetar endast med 3, 4, och 5-stjärniga hotell.

Vilka rumstyper har ni att erbjuda?

De rumstyper vi på Hotellpremien erbjuder är följande:

Dubbelrum

  • Antal personer: 2 personer
  • Information om rummet: Rum med 2 bäddar, dubbelsäng eller två enkelsängar. Standardrum om hotellinfo inte säger annat.

Dubbelrum 140 cm säng

  • Antal personer: 2 personer
  • Information om rummet: Rum med 1 dubbelsäng som är 140 cm bred.

Uppgraderat dubbelrum

  • Antal personer: Högst 2 personer
  • Information om rummet: Dubbelrum med högre standard än våra standardrum. Ofta benämns dessa som ”Deluxe” eller ”Superior” på hotellens egna hemsidor.

Enkelrum

  • Antal personer: Högst 1 person
  • Information om rummet: 1 bädd, enkelsäng

3-bäddsrum

  • Antal personer: 2 vuxna & 1 barn (0–12 år)
  • Information om rummet: 3 bäddar i rummet. Kan innebära t.ex. en dubbelsäng eller 2 enkelsängar och en extrasäng/bäddsoffa.

4-bäddsrum

  • Antal personer: 2 vuxna & 2 barn (0–12 år)
  • Information om rummet: 4 bäddar i rummet. Kan innebära t.ex. en dubbelsäng eller 2 enkelsängar och 2 extrasängar/bäddsoffa

Vad kostar det om man har fler än två barn, eller om barnen är äldre än 12 år?

Detta varierar och är därför svårt att svara på. Kontakta gärna hotellet för specifika priser och regler kring antal barn och ålder. Godkänner hotellet dina önskemål går det bra att skriva två vuxna och två barn även om ni är fler så länge hotellet gett dig tillåtelse att göra detta, men det är viktigt att du skriver in er överenskommelse i rutan för önskemål vid bokningstillfället, och att du nämner att du varit i kontakt med hotellet i fråga.

Erbjuder ni hotell utanför Skandinavien?

Ja du kan boka hotell utanför Skandinavien med Hotellpremien. Läs mer här.

PRIS & SERVICE

Kommer vi att få samma service som andra hotellgäster?

Ja, det är ingen skillnad i vare sig standard eller service. Rummen och frukosten är av samma kvalitet för dig som för de gäster som bokar till hotellets ordinarie priser.

Är Hotellpremien verkligen billigare än hotellens egna priser?

Vi har prisgaranti men denna gäller endast vid bokningar på andra bokningssidor. De hotell vi samarbetar med prissätter själva de rum de vill erbjuda via Hotellpremien, och vi kan således inte jämföra oss med hotellens egna priser. Under ”Prisgaranti” på vår hemsida, högst upp till höger under de tre strecken finns all information kring detta. Är det så att du hittat ett likadant erbjudande till bättre pris får du gärna ta en skärmdump och mejla denna till oss.

EVENTUELLA REKLAMATIONER

Vem vänder jag mig till om jag har frågor eller klagomål under pågående hotellvistelse?

Ta kontakt direkt med personalen på hotellreceptionen. De bör svara på dina frågor eller hantera eventuella klagomål.

Vem vänder jag mig till om jag har frågor eller klagomål efter avslutad hotellvistelse?

Eventuella reklamationer eller klagomål i samband med hotellvistelsen hänvisas först och främst till respektive hotell. Därefter kan du även kontakta Hotellpremiens kundtjänst.

Kontakt

Om du önskar kontakta oss av någon annan anledning antingen du har en fråga, klagomål eller feedback, vänligen kontakta oss på info@hotellpremien.se.